9 nocí bohyně - Navaratri
Tento rok začal festival Navaratri neboli Durga púja dnešním dnem 3.10.2024 a trvá deset dnů (Navarátrí - devět nocí).
Tímto
svátkem se ctí Matky Bohyně a především Durgá. Další dvě Bohyně jsou
Lakšmí a Sarasvatí. Tak se tedy setkáme s uctíváním nejprve Durgy, jako
síly odstraňující zlé vlastnosti, poté Lakšmí jako síly, která nám dá
duchovní bohatsví a nakonec Sarasvatí, která dává moudrost, tedy zakotví
v nás poznání. Každá bohyně se oslavuje po tři noci, a po poslední
deváté noci přichází Vidžaja Dašami - desátý den vítězství.
Ten bývá
právě dnem vítězství Durgy nad buvolím démonem Mahišou (Mahiša asura).
Tento démon, který byl znám jako neporazitelný obr, hrozil zničením
světa lidí a bohů. Podle jedné legendy vytvořili Bohové společně Deví,
Durgu, Bohyni oslňující krásy a neotřesitelné odvahy. Ta dokázala Mahišu
porazit a zabít a tak je velebena jako Mahišásuramardiní, tedy "Ta,
která zabila Mahišu". Mahiša zde symbolizuje negativní vlastnosti. V
tento svátek je uctíváno také devět aspektů Durgy, tzv. Nava Durgy
(Navadurgá), každá v samostatný den.
3.10.2022
1. Durgá Šailaputrí (dcera hor)
Zobrazuje se sedící na býkovi, v pravé ruce drží trojzubec a v levé lotosový květ.
Šailaputrí
je dcera Himáláje. V předchozím vtělení, když byla dcerou Dakšy, se
jmenovala Satí a byla manželkou Šivy. Jednou Dakša vykonával veliký
obřad, na kterém se zúčastnilo mnoho Bohů, ale Šiva nebyl pozván. Satí
nemohla tolerovat urážku svého manžela a sama se vrhla do obětního ohně.
V jejím dalším vtělení se stala dcerou Boha Himáláje se jménem Párvatí a
ve známém příběhu se opět stala chotí Šivy. Jogíni se soustředí na
první čakru Muladháru, se kterou je Šailaputri spojována. V první den
Navarátrí se tedy ctí Durga jako Šailaputrí, neboli Párvatí.
Je připomínkou znovunarození.
4.10.2024
2. Brahmačáriní
Velmi
krásná podoba druhé Durgy šakti je Brahamčáriní. Jednou rukou se drží
růžence, který má kolem krku, v levé ruce má Kamandal, nádobu se
svěcenou vodou.
Jméno Brahmačáriní míní Tu, která provádí pokání.
Jednou přišel mudrc Nárada do domova Krále Himáláje a předpověděl jeho
dceři, že se provdá za Šivu. Musí ale vykonat veliké pokání. Sděliv vše,
Párvatí se potěšena ihned pustila do velikého soustředění. Proto je
známa jako Tapasjačariní (vykonávající tapas-duchovní odříkání) a
Brahmačáriní. Jogíni se soustředí na druhou čakru Svadhisthánu. Ve druhý
den Navarátrí se tedy ctí Durga jako Brahmačáriní.
Je připomínkou duchovního odříkání a úsilí.
5.10.2024
3. Čandraghanta
Jméno
třetí Šakti je Čandraghanta. Nosí půlměsíc (měsíc) v podobě zvonu
(ghanta) na svém čele. Má tři oči, deset rukou a deset zbraní, září
zlatou barvou a sedíce na lvovi, je připravena bojovat. Její podoba je
podobou statečnosti. Zvuk jejího zvonu děsí všechny démony a nedá tak
prostor pro špatnosti.
Čandraghanta je připravena vždy zničit všechno
zlo. Její uctívání, které by mělo být velmi pečlivé v tento den, je
totiž obzvlášť přínosné pro zbavení se špatných vlastností. Adept může
zaslechnout posvátné zvuky, které jinak nejsou slyšet, cítit duchovní
vůně, které jinak nejsou cítit, může nahlédnout do tajů života, které
jinak člověk není schopen vidět.
Třebaže se zobrazuje "připravena k
boji", její vyzařování je jemné a klidné. Jogíni se soustředí na třetí
čakru Manipuru. Třetí den svátku se tedy ctí Durga jako Čandraghanta.
Je připomínkou statečnosti, doprovázené jasem a pokorou.
6.10.2024
4. Kušmanda
Jméno
čtvrté Durgy je Kušmanda. Je známa také jako Aštabhudža (osm paží). V
sedmi rukách drží Kamandalu (nádoba se svěcenou vodou), luk, šíp, lotos,
nádobu nektaru, disk a palici. V osmé má potom růženec. Jezdí na lvovi.
V
sanskrtu znamená "kušmandam" dýni. Kušmanda je nejvíce potěšena právě
touto zeleninou, jako obětinou. Jiné vysvětlení jejího jména je spojené s
energií v jádru slunce a je tak považována za Ádi Šakti, prvotní sílu,
která dává obživu celému vesmíru. Další výklad uvádí že v době
neexistence stvořila Bohyně vesmír úsměvem.
Kušmanda přináší světlo a
energii a odstraňuje zármutek a nemoci. Je snadno usmiřitelná, kdo se
jí bezelstně odevzdá, pozná její požehnání. Jogíni se soustředí na
čtvrtou čakru Anahátu. Čtvrtý den se tedy uctívá Durga jako Kušmanda. Je
připomínkou prvotní životní energie, očisťující nás zevnitř a dávájící
nám zdraví a klid.
7.10.2024
5. Skanda Mátá
Páté
jméno Durgy je "Skanda Mátá - Matka Skandy, který je prvním synem Šivy a
Párvatí. Známe jej pod mnoha jmény jako Muruga, Kartikéja, Subramaňja
či Kumára. Skanda je vůdcem armády bohů, který se narodil proto, aby
zahubil démona Táraku. Skanda Mátá je božstvo obou. Skanda sedí v jejím
klínu, jako ještě maličký chlapec. Sedí na lotosovém květu (Padma),
proto je známa také jako Padmasana. Její barva je velmi jasná, má tři
oči a čtyři ruce, v nichž drží Skandu, lotosové květy a jednou rukou
žehná.
Skanda Mátá přináší na svět zachránce Skandu, který je také
ochranitelem duchovních rituálů. Při jejím uctívání by měl být člověk
pozorný a soustředit svou mysl ke stavu čistoty. Jogíni se soustředí na
pátou čakru Višuddhu. Skanda Mátá se tedy uctívá spolu s jejím synem
Skandou v pátém dni Navarátrí.
Je připomínkou síly, která nás znovu a znovu podněcuje k duchovní čistotě.
8.10.2024
6. Katjajaní
Šestá
Durga je Katjajaní. Zářivě zlatá Bohyně jezdí na lvovi, má čtyři ruce.
Jednou rukou signalizuje ochranu a utišení obav, druhá poskytuje milost a
požehnání. Dále drží meč a lotosový květ.
V dávných časech žil mudrc
jménem Kata. Ten měl syna Katju. V jeho linii se narodil veliký rši
Katjajan. Katjajan činil pokání s touhou mít Durgu jako svou dceru.
Matka mu požehnala a později, když svět začal sužovat démon Mahiša a
bohové se soustředili na stvoření Velké Bohyně, ona vytvořila z
Katjajanova pokání novou podobu Bohyně a její jméno je proto Katjajaní.
Matka
Durga zde plní přání mudrce Katjajana a ve své podobě Mahišásuramardiní
zabijí démona Mahišu, který symbolizuje ego. Jogíní se soustředí na
šestou čakru Ádžnu. Durga se tak ctí v šestý den Navarátrí, jako
Katjajaní.
Je připomínkou toho, že kdo se doopravdy odevzdá Matce, ona přijde a zničí démona v podobě falešného ega.
9.10.2024
7. Kálarátrí
Sedmá
Durga je Kálarátrí. Hrozivá podoba s tmavou pletí, s rozcuchanými
vlasy, jezdíci na oslovi, se čtyřma rukama v nichž ostrým mečem vládné v
levé zvednuté ruce a v nižší drží svícen. Zvednutou pravou rukou dává
požehnání a spodní ujišťuje bezpečím.
Tato děsivá podoba však přináší
dobro (Šubha) a je také nazývána Šubhankarí. Kdo se uchýlí pod její
ochranu ten nemůže být napaden žádnou špatností, neboť ty před ní
prchají. Bohyně Mahákálí, kterou takto Kálarátrí představuje, zabila
démona Raktabídžu, který představuje mysl. Je proto vládkyní mysli a kdo
jí přenechá svou mysl, je neovlivněn minulostí, přítomností ani
budoucností, neboť Kálarátrí je noc (rátrí) času (kála).
Jogíni se soustředí na sedmou čakru Sahasráru. V sedmý den Navarátrí se tedy ctí Durga jako Kálarátrí či Máhákálí.
Je připomínkou odevzdání se a ukotvení se v absolutním čistém vědomí.
10.10.2024
8. Mahá Gaurí
Osmá
Durga je Mahá Gaurí. Je jí osm roků. Je bělostná jako ulita, jako Měsíc
a jasmín. Její šaty a ozdoby jsou rovněž bílé. Jezdí na býkovi, má tři
oči, a čtyři ruce. V levé drží trojzubec, a dává nebojácnost. V pravé
drží Damaru (Šivův bubínek) a žehná. Říká se, že když se tělo Párvatí
konající pokání zašpinilo od prachu země, přišel sám Šiva a omyl jí
vodou z Gangy. Pro její čistotu a zářivost se jí říká proto Gaurí
(bělostná,zářivá).
Zde je patrna symbolika čistoty takového jedince,
kterého sám Šiva (největší polobůh a oddaný Pána Krišny ve vesmíru)
omyje, tedy zbaví ho neblahé karmy a dokoná tak celou očistu těla i
ducha. V osmý den Navarátrí se tedy ctí Durga jako Mahá Gaurí.
Je připomínkou milosti boží, očistné síly Ducha.
11.10.2024
9. Siddhidatrí
Devátá
poslední Durga je Siddhidatrí. Sedí na lotosovém květu. Má čtyři ruce, v
pravé vrchní drží palici a v nižší drží disk. V levé nižší ruce má
lasturu a v horní lotosový květ.
Existuje osm Siddhi (duchovních
sil). Podle Markendéja Purány jsou to Anima (schopnost zmenšit se),
Mahima (schopnost zvětšit se), Garima (schopnost nabývat váhu), Laghima
(schopnost stát se beztížným), Prapti (schopnost se všude dostat),
Prakamja (schopnost vědět o přání druhých), Íšttva (schopnost být ve
stavu absolutního božství) a Vašttva (schopnost vše si podrobit).
Mahá
Šakti dává všem tyto Siddhi. Tato forma Durgy je uctívaná všemi Bohy,
Ršimy, mudrci a jogíny. Pán Šiva je uctíván ve formě Ardhanaríšvary,
tedy na půl Šiva a napůl Durga. Tehdy, kdy tak jako Nebe (Šiva) a Země
(Šakti) jsou v jednotě, neboli duchovní a zemské síly v nás jsou v
absolutním sjednocení, pak můžeme získat siddhi, plné duchovní
schopnosti. Ty v nás zůstanou jedině tehdy, když vyprahne veškerá touha a
přání. V devátý den se tedy ctí Durga jako Siddhidatrí, tedy "Ta která
dává siddhi". K té se doporučuje nejdříve ctít všechny předešlé formy
Velké Bohyně.
Je připomínkou sjednocení se v Bohu.